Страници

петък, 5 юни 2015 г.

Правила за ефективна комуникация в работна среда


Контрол
Контролирайте себе си - езика на тялото, темпото, тона и контролирайте аудиторията или слушателя. Контролирайте темата и избягвайте резки отклонения от нея, контролирайте емоциите си, доколкото е възможно, и мястото, на което се състои разговорът, за да се чувствате комфортно.

Разговаряйте
Не изнасяйте лекция, не викайте, не се ядосвайте и не реагирайте твърде емоционално. Просто разговаряйте. Изслушвайте другия внимателно, без да си водите вътрешен диалог. Без значение какво ви казва събеседника, не го нападайте и не използвайте доводи, за който после бихте съжалявали. 

Увереност
Гласът ви трябва да бъде достатъчно силен, да контролирате темпото, с което говорите, не жестикулирайте излишно, а го правете, ако жестовете ви имат значение за изказването, осъществявайте контакт с очи с хората, на които говорите. Говорете само за неща, за които сте уверени, че сте компетентни.

Компетентност
Не сте длъжен да бъдете компетентен върху всички теми. Ако за някоя не сте, не демонстрирайте познания. Хората рядко общуват, защото околните знаят повече от самите тях. Обикновено човек има нужда да се чувства равнопоставен и, ако това бъде нарушено, той губи комфорт. Изказвайте се по темите, по които сте компетентен без арогантност в тона или омаловажаване позицията и знанията на събеседниците.
Вметка: Всички имаме познати, които демонстрират компетентност за всяка тема. Да, това не предизвиква уважение, а по-скоро досада, и дори понякога е малко смешно. 

В отношенията
Ако трябва да изкажете критика, първо направете искрена похвала, покажете доверие, благодарност и разбиране. Може да разкажете нещо и за собствените си грешки в същата или подобна ситуация - това ще бъде силно обединяващо звено. Така човек ще бъде много по-отворен да ви изслуша и е много по-вероятно да се поправи, дори би вложил необичайно много от себе си, за да е сигурен, че във всеки момент заслужава вашата добра оценка и отношение. 

Пазете доброто име на човека, дори да не е напълно прав в дадена ситуация. Наблегнете на добрата репутация и другият ще я оправдае.

Проявявайте емпатия. Това показва искреност, ангажираност, създава близост и доверие. Дори, когато става дума за работа, това е важен елемент.

Това са неща, които са си от полза, разбира се, не само когато става дума за работа, а в общуването въобще. Ежедневието ни наистина е много динамично и често нямаме време да се замислим над начина ни на комуникация, коeто вероятно е причина за пропуснати потенциални успехи.

Моя близка приятелка ми разказа за една от последните им оперативки в работата. Те са малък екип от 10-тина човека. Шефът им е силно напорист човек, който няма особено задълбочена представа от естеството на работа на подчинените си. Когато един от хората споделил, че има много работа и не е сигурен от смисъла на срещата, последвал въпрос - "а, ти всъщност каква работа имаш?". Можете да си представите как е последвало тихо мънкане, срам, навярно и потене... и след това негодувание и отлагане на част от работата. В офис среда при 8-часов работен ден, много често се симулира работа по ред причини. И все пак, ако шефът беше използвал някоя от горепосочените техники, е много по-вероятно да стимулира въпросния човек да работи по-усърдно и дори следващият път самият той да инициира подобна среща, на която да даде идеи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...