Ларс фон
Триер е наречен от критиката „лошото дете на киното”, заради специфичния стил,
с който прави филмите си и поради факта, че се опитва да се придържа към
класическите модели в киното.
С
творчеството му се запознахме на тазгодишния София филм фест. Неговите филми са
определени за доста скандални. Той застъпва идеята за завръщане на
правдоподобните истории в киното и отхвърля техническите и изкуствени мотиви от
филмите.
Ларс фон Триер
се стреми да се разграничи от комерсиализма в киното и търси сериозни теми,
които са болезнени за света днес, поглед към световете, които крием в себе
си.

Може да се каже , че Ларс фон Триер обича да нарушава жанровите канони. Пародира всички
жанрове в киното - военния, детективските
филми, мелодрамата, мюзикъла, гангстерския трилър, комедията, филмите на
ужасите, а също така и апокалиптичното кино с филма „Меланхолия“.
Ще се разгледаме три от филмите на датския режисьор.

"Идиотите" (1998г.), както и "Порейки
вълните", е причислен към трилогията на Триер за доброто.

"Идиотите" е една от най–шокиращите му творби. В този филм е показано грозното лице на модерното
общество, което е издигнало в култ хедонизма, консуматорския нагон и егоизма.
Това е една сатира, която остро критикува съвременния морал на обществото,
деградацията му и оскотяването на хората.
През 2011 г.
на екран излиза филмът „Меланхолия”. Основен мотив във филма е депресията. Самият режисьор казва: „При
мен всичко започва със страха.”. Страхът
обаче води до депресия, а след нея идва меланхолията, която е болезнено
състояние на угнетеност, потиснатост и тъга.
Самият Триер обяснява, че филмът не е съсредоточен върху края на
света, а по-скоро върху душевното състояние на човека. Депресията, която
обхваща човешката душа. Във филма виждаме ясни препратки към Шекспир. Английският
драматург, въпреки че е живял доста преди Триер, създава също меланхоличен тип
персонаж – принц Хамлет от едноименната трагедия.
Двата женски персонажа в "Меланхолия", изиграни от Кирстен Дънст и Шарлот Генсбург, впечатляват изключително много. Актрисите са все едно две половини на ябълка, допълват се изцяло. Смесица на въображение и реалност.
Двата женски персонажа в "Меланхолия", изиграни от Кирстен Дънст и Шарлот Генсбург, впечатляват изключително много. Актрисите са все едно две половини на ябълка, допълват се изцяло. Смесица на въображение и реалност.
Голото тяло
тук отново е на показ. Това се явява обща черта на всички филми на Ларс фон Триер. Сексът
за него не е свързан с любовта, а по-скоро с насилието, унижението (в „Порейки
вълните”) и предизвикателство към обществото (в „Идиотите” и
„Меланхолия”). Това обикновено предвещава някаква катастрофа в живота на
хората.
Филмите
на Ларс фон Триер излизат от рамките на баналното и тривиалното. Пародира
и осмива обществено приетите норми, като им се противопоставя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар