Ларс фон
Триер е наречен от критиката „лошото дете на киното”, заради специфичния стил,
с който прави филмите си и поради факта, че се опитва да се придържа към
класическите модели в киното.
С
творчеството му се запознахме на тазгодишния София филм фест. Неговите филми са
определени за доста скандални. Той застъпва идеята за завръщане на
правдоподобните истории в киното и отхвърля техническите и изкуствени мотиви от
филмите.
Ларс фон Триер
се стреми да се разграничи от комерсиализма в киното и търси сериозни теми,
които са болезнени за света днес, поглед към световете, които крием в себе
си.
През творческата
си кариера създава няколко трилогии. Всяка от тях е с различна тематика. Първата е посветена на Европа и е съставена от
филми, започващи с буквата „Е” - „Елемент на престъплението”,
„Епидемично” и „Европа”. След 1995 г. той създава трилогия посветена на
доброто, носеща името „Златно сърце”, в която влизат „Порейки вълните”
(1996г.), „Идиотите” (1998 г.) и „Танцьорка
в мрака” (2000 г.). Има посветена трилогия на депресията, в която са включени
филмите: „Антихрист”, „Меланхолия” (2011 г.) и най–новият му проект
„Нимфоманка” (2013 г.). Остава незавършена трилогията му за Америка, включваща
филмите „Догвил” и „Мандерлей”.
Може да се каже , че Ларс фон Триер обича да нарушава жанровите канони. Пародира всички
жанрове в киното - военния, детективските
филми, мелодрамата, мюзикъла, гангстерския трилър, комедията, филмите на
ужасите, а също така и апокалиптичното кино с филма „Меланхолия“.
Ще се разгледаме три от филмите на датския режисьор.
„Порейки вълните” (1996
г.) е филм, който печели много филмови
награди, най–вече за актьорската игра в него. Целта му е да раздроби на малки парчета темата за
любовта, секса и крайната привързаност. Той е една ода на любовта, на вярата,
на изкуплението. Една история, която
ни кара да се запитаме кое е правилно и кое е грешно в суровата действителност,
в която живеем. Филмът е една реалистична творба, посветена на вътрешния свят на човека. В
него датският режисьор засяга и темата за дълбоката вяра. Именно затова и
първоначално той е бил озаглавен "Вездесъща любов". Актьорската
игра е брилянтна. Главните роли са поверени на Емили Уотсън и Стелан
Скарсгард.
"Идиотите" (1998г.), както и "Порейки
вълните", е причислен към трилогията на Триер за доброто.
Всичко
се върти около младите хора, които искат да избягат от реалния живот. Чрез тази
игра, както я наричат всички, всеки един от тях носи своите проблеми
вътре в себе си. Всички се правят на луди през цялото време. Това е подигравка със съвременното обществото. Ларс фон Триер се опитва да ни
покаже, че всички сме човешки същества и че с всеки трябва да се отнасяме по
еднакъв начин. Всеки заслужава уважение независимо дали е идиот или луд.
"Идиотите" е една от най–шокиращите му творби. В този филм е показано грозното лице на модерното
общество, което е издигнало в култ хедонизма, консуматорския нагон и егоизма.
Това е една сатира, която остро критикува съвременния морал на обществото,
деградацията му и оскотяването на хората.
През 2011 г.
на екран излиза филмът „Меланхолия”. Основен мотив във филма е депресията. Самият режисьор казва: „При
мен всичко започва със страха.”. Страхът
обаче води до депресия, а след нея идва меланхолията, която е болезнено
състояние на угнетеност, потиснатост и тъга.
Самият Триер обяснява, че филмът не е съсредоточен върху края на
света, а по-скоро върху душевното състояние на човека. Депресията, която
обхваща човешката душа. Във филма виждаме ясни препратки към Шекспир. Английският
драматург, въпреки че е живял доста преди Триер, създава също меланхоличен тип
персонаж – принц Хамлет от едноименната трагедия.
Двата женски персонажа в "Меланхолия", изиграни от Кирстен Дънст и Шарлот Генсбург, впечатляват изключително много. Актрисите са все едно две половини на ябълка, допълват се изцяло. Смесица на въображение и реалност.
Двата женски персонажа в "Меланхолия", изиграни от Кирстен Дънст и Шарлот Генсбург, впечатляват изключително много. Актрисите са все едно две половини на ябълка, допълват се изцяло. Смесица на въображение и реалност.
Голото тяло
тук отново е на показ. Това се явява обща черта на всички филми на Ларс фон Триер. Сексът
за него не е свързан с любовта, а по-скоро с насилието, унижението (в „Порейки
вълните”) и предизвикателство към обществото (в „Идиотите” и
„Меланхолия”). Това обикновено предвещава някаква катастрофа в живота на
хората.
Филмите
на Ларс фон Триер излизат от рамките на баналното и тривиалното. Пародира
и осмива обществено приетите норми, като им се противопоставя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар