Страници

понеделник, 23 февруари 2015 г.

Тревожните усмивки на лиричните клоуни

"Лиричните клоуни"  (ИК ,,Леге Артис‘‘, 2014) от Ромен Гари е книга, която исках да прочета, откакто я видях на български, но съзнателно отлагах момента, защото знаех, че ще ми се "случи" в най-подходящото време. Така и стана. Преди това съм чела само "Сияние на жена", но ми беше напълно достатъчно, за да поискам да прочета всичко, което е написал (подобни чувства свързвам само с Ремарк). 

Романът първоначално е написан под заглавието „Цветовете на деня” през 1952 година. Той е в основата на холивудски филм, под заглавие „Мъжът, който разбираше жените” с Хенри Фонда и Лесли Карън в ролите на „съвършената двойка”.  Ан и Уили са точно такива - тя е зашеметяваща актриса, той е човекът, който я е създал и е изградил безупречния образ, който пресата и феновете толкова много боготворят. 


Маските и ролите при Гари са много - те са наслоени една върху друга и затрудняват читателя, който иска да стигне до първоначалния, непокътнат и чист образ на героя. И Ан, и Уили имат неосъществени мечти и желания, които потискат в името на общата си маска. Ан иска да срещне мъжа на живота си, да изпита всички неподправени и бурни емоции, очарованието на любовта и копнежа по мъж... Уили иска той да бъде това за нея. 

"Лиричните клоуни са винаги мъже, защото няма унижение, на което не биха се подложили за жената, която обичат"

Разбира се, не си го признава просто така, дори когато остава сам със себе си отрича почти шизофренично на глас най-интимните си страхове и надежди. Гари не му дава шанс да се скрие от пиесата, много шеметно го гони по редовете, докато накрая не го виждаме оголен и сломен от чувствата си, оскърбен и изоставен в своята слабост. Както всеки мъж, когато обича несподелено:

"…никога да не срещнеш онази, която никога няма да те обикне, ето това вероятно е най-точното определение за човешко щастие"

Ан - предполагам прототип на голямата любов на Гари -  Джийн Сибърг. Уили се опитва да я "предпази" от любовта й с друг мъж по всевъзможни начини, но съдбата си знае своето. Ако ти е писано да се обесиш, няма да се удавиш. И там, сред цялата клоунада, Ан го среща  и се разпознават от пръв поглед. Оттам нататък всичко е въздишки. Но няма да издавам. Искам да усетите историята така, както и аз - ударно, красиво, малко пристрастяващо.

Безумните конфликти и исторически събития се усещат на всяка страница, те са неизбежна част от личната история, войната прониква във всяко кътче на душевните терзания, дори и в най-щастливите моменти тя е там, за да предупреди, че нищо не е вечно и всеки копнеж по завършеност е илюзия.




Ромен Гари пише в предговора: "Позволено е човек да не вярва в неизбежността на ядрения холокост, но когато генералният секретар на НАТО, господин Лунс ви заяви, че СССР имат шест ядрени бойни глави, насочени към Западна Европа и че разрушителната сила на тези ракети е триста и шейсет хиляди пъти по-голяма от бомбата в Хирошима, най-малкото, което можете да си кажете е, че май не е останало кой знае колко от казаното преди повече от век от Верлен: „Боже мой, Боже мой, животът там е, простичък и мирен…". Взаимоотношенията на смешното с тревожността са известни още от Бергсон, Фройд и Чаплин, а след Бъстър Кийтън, У. К. Фийлдс, братята Маркс и мнозина други днес Уди Алън създава в тази област изключителни образци. Бурлеската се превръща в последния пристан на инстинкта за самосъхранение."


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...